Vliegende auto is een illusie

(De Ingenieur, juni 2017

Vliegende auto's zijn altijd over twee jaar te koop, maar eens in de zoveel tijd roepen de uitvinders dat extra hard en journalisten trappen er altijd weer in. Op dit moment werkt Uber eraan, en demonstraties worden beloofd in 2020. Het bedrijf AeroMobil zegt ze in 2020 te kunnen leveren. Het Nederlandse PAL-V denkt dat al volgend jaar te kunnen doen. Er is een Kitty Hawk Flyer, Toyota en zelfs Airbus doen dingen die ze vliegende auto's noemen - er gebeurt van alles.

Twaalf jaar geleden schreef ik de vliegende auto de grond in in de Nederlandse Technology Review, destijds een zusterblad van De Ingenieur. Ik geloof niet dat ik er nu iets van hoef terug te nemen. U kunt het nalezen op herbertshergebruik.blogspot.nl. Hier volgen mijn stellingen van nu, bij wijze van update.

De vliegende auto is een vliegtuig, dat toevallig legaal naar huis kan taxiën. Het is technisch een vliegtuig omdat de eisen voor luchtwaardigheid belangrijker zijn dan die voor gebruik op de weg. De vliegende auto wordt dus klein, met ruimte voor maximaal twee personen en een minimum aan bagage. Hij zal vleugels moeten hebben die je bij het rijden ergens moet laten. Dat maakt hem lelijk en doet af aan de stroomlijn en de wegligging. Sommige voorzieningen die de auto heeft voor comfort en veiligheid, zul je moeten prijsgeven omdat ze het gewicht verhogen. Je zult een vliegbrevet nodig hebben en je moet reizen via vliegvelden. Ook qua prijs zal hij meer weghebben van een vliegtuig dan van een auto.

Massaal particulier vervoer door de lucht blijft een illusie. De 'vliegende auto's' zullen vliegen misschien iets toegankelijker maken maar niet veel. Wie zich tot nu toe geen privévliegtuig kon veroorloven, kan dat straks ook niet. Wie gisteren een vliegbrevet te duur, te moeilijk of nutteloos vond, vindt dat morgen ook nog. En vergeet de zelfsturende vliegende auto. Er zijn nog steeds piloten nodig in verkeersvliegtuigen. De regels voor drones worden alleen maar scherper ook al kunnen ze automatisch obstakels ontwijken en op eigen gelegenheid naar de basis terugkeren. Het beeld dat hoort bij vliegende auto's is dat van een megastad waarin iedereen opgewekt van A naar B vliegt. Maar een hedendaagse stad heeft niet genoeg luchtruim voor alle verkeer. Geen vluchtleiding kan dat foutloos in goede banen leiden, met of zonder computers.

Het predikaat 'vliegende auto' is misleidend. De bedrijven die deze kisten verkopen, wekken de indruk dat je met hun toestellen 'boven de file' kunt vliegen met behoud van de vrijheid die je nu hebt met je automobiel. Dat zal niet zo zijn. Onderweg naar het vliegveld sta je in de file met alle auto's, en op de luchthaven idem met alle vliegtuigen - des te erger als de vliegende auto een succes wordt. Je hebt niet de voordelen van beide maar de nadelen.

Mijn advies: probeer eens thuis te blijven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De huis-, tuin- en keukenmonteur

Véértig in z'n 5