Vliegende auto is een illusie
(De Ingenieur, juni 2017
Vliegende
auto's zijn altijd over twee jaar te koop, maar eens in de zoveel
tijd roepen de uitvinders dat extra hard en journalisten trappen er
altijd weer in. Op dit moment werkt Uber eraan, en demonstraties
worden beloofd in 2020. Het bedrijf AeroMobil zegt ze in 2020 te
kunnen leveren. Het Nederlandse PAL-V denkt dat al volgend jaar te
kunnen doen. Er is een Kitty Hawk Flyer, Toyota en zelfs Airbus doen
dingen die ze vliegende auto's noemen - er gebeurt van alles.
Twaalf
jaar geleden schreef ik de vliegende auto de grond in in de
Nederlandse Technology
Review,
destijds een zusterblad van De
Ingenieur.
Ik geloof niet dat ik er nu iets van hoef terug te nemen. U kunt het
nalezen op herbertshergebruik.blogspot.nl. Hier volgen mijn
stellingen van nu, bij wijze van update.
De
vliegende auto is een vliegtuig,
dat toevallig legaal naar huis kan taxiën. Het is technisch een
vliegtuig omdat de eisen voor luchtwaardigheid belangrijker zijn dan
die voor gebruik op de weg. De vliegende auto wordt dus klein, met
ruimte voor maximaal twee personen en een minimum aan bagage. Hij zal
vleugels moeten hebben die je bij het rijden ergens moet laten. Dat
maakt hem lelijk en doet af aan de stroomlijn en de wegligging.
Sommige voorzieningen die de auto heeft voor comfort en veiligheid,
zul je moeten prijsgeven omdat ze het gewicht verhogen. Je zult een
vliegbrevet nodig hebben en je moet reizen via vliegvelden. Ook qua
prijs zal hij meer weghebben van een vliegtuig dan van een auto.
Massaal
particulier vervoer door de lucht blijft een illusie.
De 'vliegende auto's' zullen vliegen misschien iets toegankelijker
maken maar niet veel. Wie zich tot nu toe geen privévliegtuig kon
veroorloven, kan dat straks ook niet. Wie gisteren een vliegbrevet te
duur, te moeilijk of nutteloos vond, vindt dat morgen ook nog. En
vergeet de zelfsturende vliegende auto. Er zijn nog steeds piloten
nodig in verkeersvliegtuigen. De regels voor drones worden alleen
maar scherper ook al kunnen ze automatisch obstakels ontwijken en op
eigen gelegenheid naar de basis terugkeren. Het beeld dat hoort bij
vliegende auto's is dat van een megastad waarin iedereen opgewekt van
A naar B vliegt. Maar een hedendaagse stad heeft niet genoeg
luchtruim voor alle verkeer. Geen vluchtleiding kan dat foutloos in
goede banen leiden, met of zonder computers.
Het
predikaat 'vliegende auto' is misleidend.
De bedrijven die deze kisten verkopen, wekken de indruk dat je met
hun toestellen 'boven de file' kunt vliegen met behoud van de
vrijheid die je nu hebt met je automobiel. Dat zal niet zo zijn.
Onderweg naar het vliegveld sta je in de file met alle auto's, en op
de luchthaven idem met alle vliegtuigen - des te erger als de
vliegende auto een succes wordt. Je hebt niet de voordelen van beide
maar de nadelen.
Mijn
advies: probeer eens thuis te blijven.
Reacties
Een reactie posten