Herbert zoekt: Vliegende automobielen
(Planet, 3-3-2006)
Ik
word misschien niet geacht te schrijven over luchtvaart, maar altijd
als ik lees over vliegende auto's krijg ik een rood waas voor mijn
ogen, en dat is een goede basis voor een stukje.
Jawel,
het is weer zover. Een Amerikaanse onderneming zegt een vliegende
auto te ontwikkelen, en wil er in 2009 mee op de markt komen. Het
gaat om Terrafugia, een bedrijfje dat
voortkomt uit het Massachusetts Institute of Technology. De vliegende
auto die ze hebben ontworpen heet de Transition.
Terrafugia
('vlucht weg van de aarde') bevindt zich in goed, althans in
omvangrijk gezelschap. In de jaren '50 is het begonnen met Molt
Taylor.
Sindsdien is er een bonte stoet langsgekomen: Rafi Yoeli uit TelAviv
met zijn CityHawk. Norris Luce met de
SkyRider.
Elwood Norris met de AirScooter. En vooral Paul Moller
met de M400 Skycar, die al
veertig jaar meeloopt. En niet te vergeten onze eigen John Bakker met
de Helios. Altijd is de
massaproductie net om de hoek. Altijd ligt het aan iemand anders dat
het misgaat, bijvoorbeeld aan gierige investeerders of aan
dienstkloppende ambtenaren.
Het
is volgens mij niet erg moeilijk een voertuig te maken dat kan rijden
en vliegen. Met elk eenmotorig propellervliegtuig kun je al taxiën.
Je moet wat ingenieurswerk doen om een rijdend vliegtuig te laten
voelen als een auto, en nog iets meer om één vehikel aan alle eisen
voor een auto én aan alle voorschriften voor vliegtuigen te laten
voldoen. En nog iets meer om er een zuinige en betaalbare machine van
te maken (op het 'betaalbare' kom ik nog terug). Maar al die
uitvinders lijden aan het misverstand dat dat voldoende is.
Hier
is de harde waarheid:
=
Auto's en vliegtuigen zien er niet voor niets heel verschillend uit.
Stop beide functies in één apparaat en je hebt een slechte en
lelijke auto en een slecht en lelijk vliegtuig.
=
Vergeet opstijgen vanuit je tuin. De gevolgen van motorpech of het
rammen van een paaltje met de auto zijn beperkt - de auto komt tot
stilstand. Maar gebeurt zoiets in de lucht, dan valt er het nodige
omlaag. Dat kunnen we niet hebben. Vliegen is geen spelletje. Er zal
dus altijd iets als verkeersleiding nodig zijn.
=
De huidige generatie computers kun je dat niet toevertrouwen. Ook op
vliegvelden en in de huidige vliegtuigen zitten naast peperdure
computers hoogopgeleide mensen de boel te controleren. De komende
decennia blijf je daarom vliegbrevetten nodig hebben en moet je naar
een vliegveld om op te stijgen. Dit wordt trouwens door de ontwerpers
van vliegende auto's erkend.
=
Een vliegbrevet halen kost veel tijd en geld. Niet iedereen kan dat
opbrengen. Een massamarkt voor vliegende auto's is hiermee
uitgesloten, en een lage prijs dus ook.
Gelukkig
maar. De hemel behoede ons voor een wereld waarin vliegen werkelijk
betaalbaar en makkelijk is. Stel dat iedereen die nu in de file staat
- en ik bedoel iederéén - zich in de ochtendspits naar het
vliegveld begeeft om de file te vermijden. Het is niet moeilijk voor
te stellen wat er dan gebeurt: files op de grond én files in de
lucht.
Reacties
Een reactie posten