Buitengesloten op Twitter

 (PC-Active, april 2015)

Een sms van Google, Twitter of Facebook als je op een ongebruikelijke manier inlogt, bijvoorbeeld vanuit een ander land. Je krijgt daarmee een code, en die vul je in naast je wachtwoord. Zo heeft de site meer zekerheid dat jij het echt bent, en jij hebt meer zekerheid dat je account niet wordt misbruikt. Ik was er erg voor, deze twee-factor-authenticatie. Nu niet meer.

Wat is er gebeurd? Laatst heb ik op de pc mijn periodieke cookies-opruimactie gehouden. Ik doe daarbij altijd mijn best de cookies te bewaren die te maken hebben met inlogprocedures bij sites die ik belangrijk vind. Maar er ging iets mis, daardoor moest ik weer door de zojuist beschreven uitgebreide inlogprocedure heen bij Google en Twitter.

Bij Google is dat nooit een probleem. De sms-jes komen onmiddellijk binnen op mijn smartphone, zodra ze op mijn computerscherm worden aangekondigd. Bij Twitter is het een ander verhaal. Bij Twitter komen de sms-jes nooit - niet bij mij in ieder geval. De codes komen wel aan, maar dan in Twitters smartphone-app. Minder handig, maar het werkt.

Behalve als het niet werkt. Om een reden die ik niet begrijp, wilde óók de app dat ik opnieuw zou inloggen. En om te kunnen inloggen had ik de code nodig, die per sms zou komen (nee dus) en anders te vinden zou zijn in de app (waar ik er niet bijkon om dat ik eerst moest inloggen).

Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat je daar op eigen kracht niet uitkomt. Gemaild naar de supportafdeling van Twitter, die (waarschijnlijk automatisch) een document stuurde over het resetten van je wachtwoord. Onnodig te zeggen dat dat niet hielp. Teruggemaild met een dramatische smeekbede om contact met een mens. Nooit meer wat gehoord.

Gelukkig ben ik onder andere columnist van dit geduchte blad. Daardoor kon ik contact krijgen met de vertegenwoordigers van Twitter in Nederland. Die zijn zo vriendelijk geweest mij bij hun Amerikaanse collega's te 'escaleren,' wat kort gezegd inhoudt dat je mag voorpiepen. Binnen de kortste keren was mijn twee-factor-authenticatie uitgezet zodat ik weer fijn naar mijn volgers kon twitteren. Maar hoe doet iemand dat die géén roeptoeter heeft in de media?

Ik zou verwachten dat Twitter in het kader van de klantvriendelijkheid en de productverbetering zou willen weten wat er precies is misgegaan. Maar het enige wat ze me nog hebben laten weten is dat ze uit principe geen individuele gevallen bespraken. Wat mij een smoes lijkt om een probleem onder het tapijt te vegen. Waarom zorgen ze niet dat die sms-jes wél komen? Google kan het ook.

Twee-factor-authenicatie dient om misbruik van je account te verhinderen. Volgens mij krijg je er bij Twitter een ander risico voor terug, namelijk dat je je moeizaam opgebouwde schare volgers opeens kwijtbent en opnieuw kunt beginnen met een nieuw account. Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij erger vindt. Bij mij blijft de twee-factor-authenticatie voor Twitter nu uit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Véértig in z'n 5

Was dit uw hoedje?