Facebook weer op z'n gezicht
Pluspost.nl, 21-2-2009
Facebook maakt er een
gewoonte van ongeveer een keer per jaar zijn eigen gebruikers stevig te
schofferen. In een vernieuwde 'gebruiksovereenkomst' pikte Facebook alle
rechten in op materiaal van de gebruikers. En moest, zoals zo vaak, bakzeil
halen.
De eerste keer was in 2006.
Facebook voerde een nieuwtje in, genaamd News Feed. Wanneer iemand iets aan
zijn Facebook-pagina's veranderde, zorgde News Feed ervoor dat al zijn
'vrienden' dit automatisch te weten kwamen via een bericht dat op hún pagina
verscheen. Dus: een fotootje erbij geplaatst, lid geworden van een
Facebook-discussiegroep over pannekoeken bakken, je relatie uitgemaakt - alle
vrienden werden per omgaande gewaarschuwd.
Arme Facebook-directie. Het
was zo goed bedoeld. Op deze manier zouden de sociale verbanden die er toch al
waren, worden versterkt. Alle informatie die al die vrienden op deze manier
kregen konden ze ook zien als ze de moeite namen naar de pagina van de
betreffende Facebooker te gaan. Toch bleken de gebruikers een groot verschil te
ervaren. Ideaal voor stalkers, werd geroepen. 500.000 van de toenmalige tien
miljoen gebruikers (inmiddels 175 miljoen) tekenden een online petitie.
Klaarblijkelijk vonden deze mensen dat niet al hun Facebook-vrienden vrienden
waren in de ouderwetse zin van het woord. Facebook was genoodzaakt een aantal knopjes aan
te bieden waarmee mensen konden controleren wat er met News Feed werd
meegestuurd en wat niet.
Facebook leerde er niet van.
Een jaar later, in 2007, maakte het bedrijf het nog bonter. Nu ging het niet om
een goedbedoelde dienst, maar om een manier om geld te verdienen. Beacon was de naam.
Bedrijven konden adverteerder worden bij Beacon en dan gebeurde het volgende.
Als gebruiker X van Facebook iets kocht bij Beacon-adverteerder Y, zorgde
Facebook ervoor dat al zijn 'vrienden' een bericht kregen dat X een artikel van
merk Y had gekocht. Marketingtechnisch een interessant idee, het gebruiken van
sociale relaties bij commerciële aanbevelingen. Alleen had Facebook even
vergeten de gebruiker, in casu persoon X, de controle in handen te geven. Hij
zou ervoor moeten kunnen kiezen niet aan Beacon mee te doen, beloond moeten
worden als hij dat wel deed, en hij zou uitzonderingen moeten kunnen maken.
Nu kon het gebeuren dat
iemand een mooie ring kocht voor zijn vriendin en dat dezelfde vriendin via
Facebook over de aanschaf vernam. En de fictieve voorbeelden van wat er mis zou
kunnen gaan waren - uiteraard - nog gekker. Wat als je condooms met
aardbeiensmaak kocht, of een mooie opblaaspop, en je hele vriendenkring werd
verwittigd? Facebook moest opnieuw achteraf controlemogelijkheden inbouwen.
En in januari jongstleden
veranderde Facebook stilletjes de gebruiksovereenkomst. Dat is zo'n juridisch
verhaal dat iedereen moet goedkeuren bij het afsluiten van een account. De
tekst wordt opzettelijk zo onleesbaar geschreven dat niemand hem leest. Meestal
staat er onder andere in dat hij zonder nadere aankondiging gewijzigd kan
worden - wat in dit geval dus gebeurde. Er stond opeens:
"You hereby grant
Facebook an irrevocable, perpetual, non-exclusive, transferable, fully paid,
worldwide license (with the right to sublicense) to use, copy, publish, stream,
store, retain, publicly perform or display, transmit, scan, reformat, modify,
edit, frame, translate, excerpt, adapt, create derivative works and distribute
(through multiple tiers), any User Content you Post…"
Kortom, Facebook mag met jouw foto's, video's en verhalen alles doen
wat de advocaten in een avondje brainstormen bij elkaar hebben kunnen
verzinnen, voorgoed, voor niets. Opnieuw was
het huis te klein en alweer moest Facebook door het stof. Het was een
misverstand, het was zo niet bedoeld, dat werk. Kletskoek, over dit soort
teksten wordt ontzettend lang nagedacht. En als het nadenken is afgelopen wordt
genadeloos zichtbaar wiens belang de bedenkers op het oog hebben gehad. Zo kom
je erachter wie je vrienden zijn. De oude gebruiksovereenkomst geldt nu weer,
voorlopig.
Laatst zei ik tegen een
kennis: Facebook, dat is voor Amerikanen. Wij hebben Hyves. Dat bleek een
misvatting. De kennis had zelf al een account bij Facebook, want daar kon je
echt niet meer omheen. Maar ik ben blij dat er zelfs geen fotootje van mij op
een harde schijf van Facebook staat. De jonge directeur Mark Zuckerberg is een
doorgewinterde nerd en het lijkt alsof dat te zien is in de acties van het
bedrijf: 's Werelds grootste sociale netwerk heeft geen greintje gevoel voor
sociale relaties.
Reacties
Een reactie posten